Visst känns det nästan som magi ibland? För bara några år sen var VR, alltså virtuell verklighet, det allra hetaste inom svensk spel och underhållning. Folk satte på sig stora headset och försvann in i helt andra världar – från rymdäventyr till att stå mitt på en konsertscen i Globen. Det pratades om framtiden, om spel som aldrig förr och om digitala gränser som suddades ut. Men nu står något nytt och knackar på dörren. AR, eller förstärkt verklighet, är på väg att ta över stafettpinnen. Och det gör det på sitt alldeles egna, lite busiga sätt. Plötsligt är det inte bara tekniknördarna som är med i leken – nu hittar AR in i vardagslivet, i mobilen och till och med på arbetsplatsen. Det känns som om vi står på tröskeln till en ny era där magin inte längre är gömd bakom glasögon, utan dansar mitt ibland oss.
VR: Drömmen om att lämna rummet
VR har verkligen tagit oss långt. Minns du första gången du testade ett headset? Det var som att hoppa in i ett helt annat universum, där väggarna hemma plötsligt blev irrelevanta. Spelstudior som Resolution Games i Stockholm har skapat världar där du kan fäktas mot robotar eller fiska i tropiska vatten, allt utan att lämna soffan. Men VR är inte bara för spel – det används även för att träna sjukvårdspersonal, simulera flygningar eller visualisera komplexa byggprojekt. Men ibland känns det ändå lite… isolerat. Man försvinner in, men lämnar liksom verkligheten utanför. Och visst är det coolt – men ibland vill man faktiskt ta med sig magin ut på stan. Många saknar kanske känslan av att dela upplevelsen med andra på plats, eller att kunna blanda det virtuella med det verkliga på ett mer naturligt sätt. Det är där AR kommer in och lockar med att göra tekniken mer social och öppen för alla.
AR: Tekniken som tar verkligheten till nästa nivå
Augmented Reality – ja, det låter kanske lite torrt, men det är precis raka motsatsen. AR blandar det digitala med det vi ser omkring oss. Tänk Pokémon Go, fast större. Du lyfter mobilen, och plötsligt dansar drakar på Sergels torg eller så kan du se nästa tunnelbana komma inflygande som en projektion framför dig. Det är som att våra vanliga liv får ett digitalt lager utan att vi behöver stänga ute världen. Det handlar om att förvandla det vardagliga till något nytt och spännande – tänk dig att få vägbeskrivningar direkt på trottoaren, eller att se konstverk dyka upp på stadens fasader. Och det är här utvecklingen i Sverige har börjat ta fart på riktigt. Svenska företag och kreatörer utforskar en rad olika användningsområden, från utbildning och turism till hälsa och spel. Allt fler evenemang och utställningar använder AR för att engagera besökare och skapa minnesvärda upplevelser, där det digitala samsas med det analoga på ett helt nytt sätt.
Svenska studios i världsklass
Det är ingen hemlighet att Sverige är något av en doldis inom spelvärlden. Utvecklare som Mojang (du vet, Minecraft!) har redan satt landet på kartan. Nu ser vi samma driv inom AR. Företag som Bublar Group och Goodbye Kansas Studios experimenterar vilt med att lägga till digitala element i allt från filmproduktion till mobilspel. Till exempel har Bublar utvecklat appar där du kan se animerade karaktärer stå bredvid dig i vardagsrummet, och Goodbye Kansas har gjort visuella effekter till internationella reklamfilmer och spel. Och folk älskar det. För vem vill inte ha superkrafter i vardagen? Fler svenska startups slår sig in på marknaden med kreativa lösningar – inom AR-shopping, utbildning och till och med industriell design. Med den svenska traditionen av innovation, samarbete och teknisk spetskompetens är det kanske inte så konstigt att vi ser så många nyskapande projekt poppa upp. Tekniken öppnar dörren för nya affärsmodeller där fantasin faktiskt sätter gränserna.
Från skolgården till shoppingrundan
Det är inte bara gamers som har fått upp ögonen för AR. Barn som annars kanske tröttnar på matte, kan plötsligt se ekvationer komma till liv på skolbänken (med appar som GeoGebra AR). Lärare rapporterar att eleverna blir mer engagerade när lärandet blir interaktivt och visuellt. Eller tänk dig att du provar nya sneakers hemma i vardagsrummet, och ser dem direkt på dina egna fötter – utan att behöva gå till butiken. Adidas, IKEA och till och med Systembolaget har börjat nosa på tekniken för att göra shopping och information lite mer… levande. IKEA:s app låter dig till exempel se hur en soffa skulle se ut i ditt vardagsrum innan du köper den. Systembolaget testar AR för att ge kunder mer information om drycker direkt i mobilen. Det öppnar även för nya sätt att uppleva konst, guider på museum eller till och med att öva på att laga mat hemma med hjälp av digitala instruktioner. AR har snabbt blivit ett verktyg för att göra både utbildning och vardagsärenden roligare och mer tillgängliga för alla åldrar.
Spelglädje på språng – och ute i naturen
Det kanske låter motsägelsefullt, men AR får faktiskt folk att röra på sig mer. Pokémon Go-hysterin 2016 fick plötsligt hela Sverige att gå ut och leta små monster i parker och på torg – även de som knappt visste vad en konsol var innan. Familjer, vänner och till och med främlingar samlades ute för att spela tillsammans och upptäcka nya platser. Nu ser vi samma trend med nya appar som Witcher: Monster Slayer eller svenska Orna, där naturen blir din spelplan. Fler spelutvecklare satsar på att integrera verkliga miljöer och rörelse, så att du får motion samtidigt som du har kul. Så om någon säger att spel gör oss stillasittande, kan de få tänka om. Dessutom används AR även för att skapa digitala skattjakter, roliga träningspass eller guidningar där du lär dig mer om naturen medan du promenerar. Tekniken suddar ut gränsen mellan spel och verklighet, och gör så att fler upptäcker glädjen i att vara ute – oavsett om det är i staden eller på landsbygden. Kanske hittar du en virtuell skattgömma på din dagliga promenad, eller lär dig mer om träden i parken via mobilen.
Varför händer det just nu?
Enkelt. Tekniken har blivit billigare, snabbare och snyggare. Nästan alla har en smartphone med riktigt bra kamera och kraftig processor i fickan. Det har också kommit nya mjukvaruplattformar som gör det enklare för utvecklare att skapa AR-upplevelser, vilket i sin tur gör att fler vågar testa tekniken. Dessutom har pandemin gjort oss mer sugna än någonsin på nya former av underhållning – gärna sådana vi kan ta med oss ut, utan att trängas inomhus. AR passar perfekt för det. Många har upptäckt hur roligt det kan vara att utforska sin närmiljö på nya sätt, och sociala medier har bidragit till att sprida AR-filter och upplevelser i vardagen. Både företag och offentliga verksamheter ser nu potentialen i att använda AR för marknadsföring, utbildning och interaktion med kunder och besökare. Trycket på innovation är större än någonsin, och AR står redo att leverera.
Vad väntar runt hörnet?
Det är lite som med första gången man såg färg-tv. Först undrade man om det verkligen behövdes, men sen kunde man aldrig gå tillbaka. Nu börjar stora aktörer som Apple snacka om AR-glasögon (tänk Google Glass, fast snyggare och mer användbara). Och svenska kreatörer står redo att fylla dem med innehåll, från musikupplevelser till interaktiva stadsvandringar. Möjligheterna är nästan oändliga – AR kan förändra hur vi arbetar, lär oss och underhåller oss. Föreställ dig att du får vägledning när du lagar mat, tränar eller reser, direkt framför ögonen. Eller att du kan möta digitala karaktärer som hjälper dig med vardagssysslor eller lär dig nya språk. Svenska företag har redan börjat samarbeta med internationella jättar för att ta fram lösningar som kan nå ut globalt. Snart kan våra städer fyllas av digitala konstverk, guider och spel som bara syns för dem med rätt glasögon. Det är inte längre bara science fiction – framtiden är närmare än vi tror.
- Spel där du samlar gömda skatter på stan och upptäcker nya platser
- Konserter där artisten står i vardagsrummet, mitt framför ögonen på dig
- Historielektioner där Vasaskeppet plötsligt dyker upp på skolgården och du kan gå runt det i verklig storlek
Det låter kanske som science fiction, men det är redan här – och svenska utvecklare ligger i framkant. Så nästa gång du ser någon vandra runt på stan och titta på mobilen lite drömskt, tänk att de kanske jagar digitala drakar. Eller så är de bara på väg att hitta nästa stora skatt i svensk underhållning. AR:s framtid är ljus, och vi har bara sett början.
